Till innehållet

Lästips

Litteratur för vidare läsning om självskadebeteende

Svenska

Allaskog, C., & Åkesson, A. (2013). Ibland finns det inga enkla svar: En bok om självskadebeteende och ätstörningar. Ego Nova.

Bjärehed, J., & Bjureberg, J. (2019). Självskadebeteende: Upptäcka, förstå och behandla. Natur och kultur.

Hallberg, U. (2018). Unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar: En kunskapsöversikt. Liber.

Kåver, A., & Nilsonne, Å. (2002). Dialektisk beteendeterapi vid emotionellt instabil personlighetsstörning (1st ed.). Natur och kultur.

Sahlin, H., & Malmquist, E. (2018). Känslor som kraft eller hinder: En handbok i känsloreglering. Natur och kultur.

Åkerman, S. (2010). För att överleva: en bok om självskadebeteende. Natur & Kultur.

Åkerman, S. (2020). Ärr för livet. Natur & Kultur

Engelska

Gratz, K. L., & Chapman, A. L. (2009). Freedom from Self-Harm: Overcoming Self-Injury with Skills from DBT and Other Treatments. New Harbinger Publications Incorporated.

Hawton, K., Rodham, K., & Evans, E. (2006). By their own young hand: deliberate self-harm and suicidal ideas in adolescents. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA83019473

Lewis, S. P., & Hasking, P. A. (2023). Understanding Self-Injury: A Person-Centered Approach. In Oxford University Press eBooks. https://doi.org/10.1093/med-psych/9780197545065.001.0001

Lloyd-Richardson, E., Baetens, I., & Whitlock, J. L. (2024). The Oxford Handbook of Nonsuicidal Self-Injury. Oxford University Press.

Nixon, M. K., & Heath, N. L. (2008). Self-injury in youth: The Essential Guide to Assessment and Intervention. CRC Press.

Nock, M. (2009). Understanding nonsuicidal self-injury: Origins, Assessment, and Treatment. Amer Psychological Assn.

Nock, M. K. (2014). The Oxford Handbook of Suicide and Self-Injury. In Oxford University Press eBooks. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195388565.001.0001

Strong, M. (2005). A bright red scream: Self-mutilation and the Language of Pain. Virago Press.

Taylor, L., Simic, M., & Schmidt, U. (2014). Cutting down: A CBT Workbook for Treating Young People who Self-harm.

Walsh, B. W. (2008). Treating Self-Injury, First Edition: A Practical Guide. Guilford Press.

Whitlock, J., & Lloyd-Richardson, E. E. (2019). Healing Self-Injury: A Compassionate Guide for Parents and Other Loved Ones. Oxford University Press.

Informationsmaterial

International Consortium on Self-Injury in Educational Settings (ICSES)

Resources | ICSES

ICSES är en interdisciplinär internationell forskargrupp bestående av självskadeforskare som bland annat erbjuder stöd till skolor och universitet i hur de kan hantera självskadebeteende. Exempel på stödresurser är broschyrer som har tagits fram och som finns tillgängliga här. Broschyrerna finns även på svenska.

Värt att veta om självskadebeteende hos barn

Broschyren är skrift som ger övergripande kunskap om självskadebeteende hos barn.

Länkar

Utredning vid självskadebeteende, Nationella självskadeprojektet (pdf, ny flik)

Kartläggning med händelseanalys, Nationella självskadeprojektet

Riskhanteringsplan, Nationella självskadeprojektet (pdf, ny flik)

Metodstöd självskadebeteende, SKR

Vägledning för elevhälsan, Specialpedagogiska skolmyndigheten (pdf, ny flik)

www.nationellasjalvskadeprojektet.se, Nationella självskadeprojektet

Kunskapsguiden om självskadebeteende, Socialstyrelsen

Nationella vård- och insatsprogram (vardochinsats.se)

Sprider kunskap om självskadebeteende och ätstörningar | SHEDO

Att skada sig själv – 1177

Att skada sig själv – Umo

Overview | Self-harm: assessment, management and preventing recurrence | Guidance | NICE

Förebygga självskadebeteende och suicidförsök hos barn och ungdomar – effekter av riktade interventioner

På barnafrid.se/kunskapsportal använder vi kakor (cookies) för att följa upp och förbättra webbplatsens innehåll. Genom att surfa vidare eller tryck "Jag accepterar" godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om cookies och vår hantering av personuppgifter här View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
På barnafrid.se/kunskapsportal använder vi kakor. En kaka (eller cookie) är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Huvudsyftet med användandet av kakor på denna webbplats är att följa upp och förbättra webbplatsen innehåll. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång webbplatsen försöker placera en cookie på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Webbplatsen använder verktyget Matomo för att analysera webbstatistik. Verktyget samlar in användardata som är nödvändig för att vi ska kunna vidareutveckla webbplatsen. Användardatan som samlas in lagras i Sverige och är anonymiserad och enskilda individer kan ej identifieras. Post- och telestyrelsen, som är tillsynsmyndighet på området, lämnar ytterligare information om Cookies på sin webbplats, www.pts.se. Vill du veta mer om Linköpings universitet hantering av personuppgifter, läs mer på universitetets webbplats.
Save settings
Cookies settings